Fysiek moe

Je lichaam is een perfecte graadmeter – als je fysiek moe bent, luister daar dan naar!

Jouw lijf vertelt je de waarheid. Je bént niet je lichaam, maar het is wel de enige plek waar je heel je aardse leven in zult wonen. Als je goed voor je lichaam zorgt, zal het je terug belonen. Met meer  energie, meer souplesse en meer ontspanning.

Geef je lijf het beste wat het verdient!

Fysiek moe? Het doet er toe!

Je lichaam zelf wil niets liever dan zo optimaal mogelijk functioneren. Het is constant in de weer om een gezonde balans te bereiken. Een beetje medewerking van jou wordt direct gewaardeerd. Geef je lijf het meest optimale voedsel, voldoende beweging en rust. Gun jezelf zoveel mogelijk wat goed is voor je: schoonheid in omgeving, in beleving, in gedachten.

Je lijf bezit een eigen intelligentie. Het geeft feilloos zijn grenzen aan. Luister ernaar en weet wanneer je op de rem moet trappen, liefst voordat er écht klachten ontstaan.

Slim bewegen

Dat we met z’n allen te weinig bewegen is een bekend feit. Maar weet je dat teveel bewegen ook niet gezond is? De sportgekte heeft hier en daar al aardig wat mensen in zijn greep. Zes tot zeven keer per week intensief sporten is gekkenwerk. Teveel sporten geeft ook stress. Fysieke stress, in de vorm van zogeheten vrije radicalen. Die ondermijnen je immuunsysteem. Fysiek moe zijn is dus niet altijd goed – je lichaam heeft ook rust nodig!

Een goed lichaamsbewustzijn houdt in dat je voelt wat je lichaam nodig heeft, wat goed voor je is. Leer luisteren naar de signalen die het je geeft. Kies een bewegingsvorm die bij je past. Als regelmatig wandelen beter bij je past dan krachtsport, helemaal prima! Zorg vooral dat je je er goed bij voelt, zodat je het vol blijft houden.

Beweeg in ieder geval elke dag regelmatig. Als je een uur hebt gezeten, sta op en beweeg een paar minuten. Even naar de wc, wat te drinken halen, kort babbeltje bij een collega – zorg dat alles in je lichaam weer gaat ‘stromen’.

Wanneer je ontdekt wat jouw lijf nodig heeft zal je zelfvertrouwen vergroten, evenals je motivatie om ermee door te gaan.

Slim eten

Dat er weinig mensen zijn die écht gezond eten is ook een bekend gegeven.

Even een gewetensvraag: moet jouw eten voedzaam zijn of vooral ‘lekker’?
En vind je het écht lekker of is je lichaam verslaafd geraakt aan smaakversterkers en prefab voedsel?

Wat wij honger noemen is meestal niet een tekort aan eten, maar aan voedingsstoffen. Dikke mensen kunnen ondervoed zijn. Vulling is nog geen voeding. Het lichaam zal constant een hongergevoel blijven afgeven als het niet de benodigde vitaminen, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt. Suikers, ‘lege’ koolhydraten, zuivel, vlees, gluten zijn allemaal voedingsmiddelen die voor totale uitputting kunnen (!) zorgen.

Hier is al veel onderzoek naar gedaan en er is veel informatie over energie gevende voeding te vinden, zoals in deze ‘Groene Smoothie Challenge’.

slim eten
Onderzoek wat jouw ‘energieslurpers’ zijn. Ben je na het eten fysiek moe en futloos? Krijg je hoofdpijn of last van je darmen? Dat is een duidelijk teken dat je maaltijd niet in balans was. Goede voeding zorgt voor een sterk immuunsysteem, geeft een energiek gevoel en een gezonde geest in een gezond lichaam. Alles is met alles verbonden, zowel in het klein (op atoomniveau) als in het groot (het universum).

Vul je eigen leegte

Wanneer je al je tijd en energie verbruikt om liefde en aandacht van de buitenwereld te krijgen ben je niet effectief bezig. Als je anderen, voedingsmiddelen, spullen en genotsmiddelen nodig hebt om de leegte in jezelf te vullen is het hoog tijd om te erkennen dát er een leegte is. Een leegte die ge-vuld wil worden. Waar snak je écht naar? Welke leegtes probeer je te vullen? Zoek het niet in de buitenwereld maar geef het aan jezelf.

Je bent – mits volwassen en gezond van geest – verantwoordelijk voor je eigen leven. Je hebt het zélf in de hand. Er is altijd een keuze, met bijbehorende gevolgen. Als je ophoudt met labels als ‘goed’ en ‘fout’ overal op te plakken zul je alles in een ander daglicht gaan zien.

Voed jezelf dus met gezonde gedachten en handel er vervolgens ook naar.