Gezond van mond tot kont

Een uitgekauwd verhaal?

Door het eten te vermalen tussen de kiezen wordt de speekselproductie gestimuleerd. Door het kauwen maal je je voedsel fijn en voegt je speeksel enzymen toe die een start maken met de vertering. Als je goed kauwt verlicht je de taak voor je darmen. De spijsvertering begint dus al in de mond!

Je eten naar binnen schrokken is dus niet alleen sneu voor degene die het bereidde, maar ook voor je gezondheid.

Wist je dat 100 keer kauwen per hap aangeraden wordt? Dat is wellicht overdreven, maar 40 keer schijnt volgens onderzoek toch echt nodig te zijn voor een gezonde spijsvertering. Zoveel aandacht aan je eten geven is ook nog eens hartstikke mindful!

Who the heck is Heimlich?

Je hebt eigenlijk maar één keelgat, dat zich dieper in het strottenhoofd vertakt in de luchtpijp, die voorin de hals ligt, en de slokdarm daarachter. Het strotklepje dicht de luchtpijp automatisch bij het slikken, zodat de voeding niet in de longen komt. Gaat het toch mis (het eten schiet ‘in het verkeerde keelgat’), dan zal een flinke hoestbui de voedseldeeltjes de luchtpijp uitwerken. Lukt dit nog niet, pas dan de Heimlichgreep toe en wel snel; ga achter het slachtoffer staan, maak met één hand een vuist met de duim erin, leg de andere hand er bovenop, net boven de navel, en maak een scherpe ruk schuin naar boven, waarmee je lucht én de blokkade omhoog drukt.

Wist je dat na onderzoek de Amerikaanse arts Henry Heimlich uiteindelijk NIET de bedenker blijkt te zijn van wat nu bekend staat als de heimlichmanoeuvre? Hij leeft nog steeds (95) en heeft deze levensreddende greep wél algemeen bekend gemaakt.

Omgekeerde peer

Via een sluitspier aan het einde van de slokdarm komt de voedselbrij in de maag. Een lege maag lijkt op een plat zakje. Is ‘ie tjokvol, dan is het net een omgekeerde peer met ca. 3 liter inhoud. In het bovenste deel wordt zuur maagsap toegevoegd – dat gebeurt zodra de speekselklieren gaan werken. Wat we ‘brandend maagzuur’ noemen is het teruglopen van de maaginhoud naar de slokdarm. Niet lekker, want de slokdarm heeft geen beschermend laagje zoals in de maagwand, om deze te beschermen tegen het zure maagsap..
In het onderste deel van de maag wordt er gekneed en gemixt dat het een lieve lust is.

Wist je dat een gemiddeld maal drie uur in de maag blijft, voordat beetje bij beetje de resten via een volgende sluitspier de dunne darm in lopen?

Wat een gek(r)onkel!

De dunne darm is ca. 6 meter lang. Het eerste deel, vanuit de maag lopend, is twaalf duimbreedtes lang (20-25 cm) en heet daarom de twaalfvingerige darm. De mooie samenwerking met spijsverteringsenzymen uit de alvleesklier en de galvloeistof uit de galblaas en lever zorgt ervoor dat de verschillende bestanddelen van de voeding zoals vetten, koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen door de dunne darm kunnen worden opgenomen. Daarna worden de voedingsstoffen via de lymfe en het bloed naar de lever afgevoerd. Via de nuchtere darm en de kronkeldarm worden de onverteerbaare resten en het vocht verder getransporteerd naar de dikke darm.

Wist je dat er per dag gemiddeld 7 à 9 liter vocht door de dunne darm gaat? Hiervan komt 5 à 7 liter uit speeksel en spijsverteringssappen en 2 liter vanuit het voedsel.

Indikken, die hap!

De dikke darm is veel wijder dan de dunne darm. De dikke darm is ca. 1 ½ meter lang en ligt als een omgekeerde U in de buik. Het haalt zouten en zo’n 1 ½ liter aan vocht per dag uit de ontlasting, zodat deze door het lichaam worden opgenomen. Hierdoor wordt de ontlasting ingedikt zodat het lichaam deze makkelijker kwijt kan. In de ontlasting is uiteindelijk nog maar 100 ml vocht over.

Wist je dat in de dikke darm grote hoeveelheden darmbacteriën voorkomen, wel ca. 100 biljoen, in 400 verschillende soorten? Deze zorgen voor de afbraak van de darminhoud en stimuleren de bewegingen van de dikke darm.

Poeppraatjes

De endeldarm bevindt zich aan het einde van de dikke darm als een 12 cm lange tijdelijke opslagplaats waar de ontlasting wordt verzameld en doorgevoerd naar de anus. De poeppraatjessluitspieren vormen een poort om de endeldarm af te sluiten c.q. te openen, wanneer we de aandrang voelen om ontlasting uit te scheiden.

Ontlasting bestaat uit de volgende bestanddelen: voedselresten (onverteerbare vezels), water, slijm, flinke hoeveelheid bacteriën die meegekomen zijn uit de dikke darm, afgestoten darmwandcellen, vetten, gassen, galkleurstoffen, zouten én zo’n 1200 verschillende soorten virussen. De bruine kleur wordt veroorzaakt door de galresten – ontbreekt dit, dan lijkt de ontlasting op een soort bleke stopverf. Bij een dieet met weinig vezels produceer je ongeveer 100 gram poep per dag, bij een dieet rijk aan fruit, groente en granen ongeveer 350 gram.

Ideaal is 1 maal daags ontlasting, alhoewel 2 of 3 keer per dag ook prima is. Ga je minder vaak, dan blijft de ontlasting te lang achter in de darmen, waardoor slechte bacteriën de vrije hand hebben.

Wist je dat er zomaar 2 kilo poep in je darmen kan zitten? Deze zit vast in de plooien van je darmwand, wat een goede opname van voeding door de wand heen tegenhoudt. Gevolg: hongergevoel en letterlijk: vervuiling. Opruimen dus die handel!

Allemaal beessies

Een gezonde darmflora verhindert de groei van schadelijke bacteriën. Het woord darmflora is eigenlijk niet juist, omdat het gaat om het totaal van micro-organismen dat zich in het gehéle maag-darmstelsel bevindt.

Darmbacteriën zijn belangrijk voor een goed verloop van de spijsvertering, een goede opname van voedingsstoffen én een goede weerstand. De darmflora bestaat uit nuttige en schadelijke bacteriën. Bij een gezonde darmflora zijn deze bacteriën met elkaar in evenwicht. Een gezonde darmflora beschermt ons tegen infecties. Een verstoring van het evenwicht in de darmen kan leiden tot allerlei klachten. Oorzaken hiervan kunnen zijn: verkeerd eten, roken, antibiotica, te veel alcohol, langdurige diarree, laxeermiddelen of een voedselintolerantie.

Wist je dat we tien keer zoveel darmbacteriën hebben als al onze lichaamscellen samen? In principe zijn we dus 10 x meer bacterie dan lichaamscel! Bepaalde bacteriën zijn bij elk mens aanwezig, ongeveer 20% van het totaal. Dat betekent dat de andere 80% bacteriën per individu verschillend zijn. We hebben dus allemaal een unieke darmsamenstelling!

Pre- en probiotica

Met je voeding kun je de samenstelling van je darmbewoners verbeteren.

Prebiotica is de verzamelnaam voor onverteerbare voedingsvezels uit bijvoorbeeld havermout, pasta, brood en vruchten. De vezels worden door bacteriën ‘gefermenteerd’ oftewel opgegeten. Dit proces stimuleert een gezonde bacterieflora in de darmen. Ook zorgen de prebiotica voor een beschermende slijmlaag (mucuslaag) die de darmwand bedekt.

Wist je dat prebiotica als voedsel dienen voor probiotica?

Dhr. Roy Fuller introduceerde als definitie voor probiotica in 1989: “Een probioticum is een levend microbiologisch voedingssupplement, dat de gezondheid van de gastheer mogelijk bevordert, door het microbiële evenwicht in de darm te verbeteren.” Probiotica zijn dus aangevulde, gezonde bacteriën voor de darmen, met als doel de van nature voorkomende bacterieflora in het lichaam positief te beïnvloeden. Heel belangrijk voor je immuunsysteem, die wordt geprikkeld door een gezonde darmflora om afweerstoffen aan te maken!

Wist je dat de naam probioticum is afgeleid van het Griekse “ten gunste van het leven”, en dat de term probiotics voor het eerst is gebruikt in 1953?

Dan toch maar aan de yoghurtjes?

Liever niet! Deze ‘bacterieyoghurtjes’ bevatten behalve zuivel ook nog zoet- en kleurstoffen, om het maar niet te hebben over andere chemische toevoegingen. Niet bepaald gezond. Daarbij bevatten de meeste yoghurtjes maar één enkele bacteriestam – no big deal, dus. In onze darmen leven 700 tot 1000 verschillende stammen. Een groot deel daarvan behoort tot een stuk of 10 families. Kies liever hoogwaardige probiotica met meerdere bacteriestammen!

Zie het gebruik van pre- en probiotica als een opstapje om je darmen weer gezond te krijgen. Het is niet de bedoeling om je leven lang probiotica te blijven slikken, hoezeer fabrikanten dat ook zouden willen!

Kun je wel een boost voor je darmen gebruiken?
Met APS therapie, een gerichte voetreflex massage en idem supplementen
help ik je graag op weg!

klik hier ik ben zo moe

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.