“Ik ben zo druk in mijn hoofd!”

Word je doodmoe van alle gedachten die over elkaar heen buitelen?
Er zijn eenvoudige technieken om daar de rem op te zetten.

Gelukkig zijn

Ik ben dol op deze oefening: het is bijna té eenvoudig voor woorden en kost je slechts één minuut:

Ga rustig zitten, op je bureaustoel, op de bank, of desnoods op de wc als je geen ander moment of privéplek kunt bedenken.

Doe je ogen dicht, haal een paar keer diep adem, tot in je buik. Ontspan.

Tover een dikke grijns op je gezicht. Ook als je een rotdag hebt. Of pijn. Of teveel gedachten.
Geen excuus zoeken, gewoon doen.

Hou dit één minuut vol en wek een gelukzalig gevoel op.
Zomaar.
Besluit om je gedurende je grijnsminuut gelukkig te voelen. Zó gelukkig dat je bijna uit elkaar barst.
Probeer geen redenen te zoeken om blij van te worden. Je hoeft even niets anders te doen dan je 60 tellen lang gelukkig te voelen.

En hou die grijns op je gezicht!

Lekker hè?

Klaar!

druk in mijn hoofd
En weer over tot de orde van de dag.

Let maar eens op wat deze oefening je oplevert als je het dagelijks doet.
Vaker op een dag kan ook. Langer dan een minuut hoeft niet. Mág natuurlijk wel.

Dankbaarheid

Het kan zijn dat je zomaar een potje gelukkig gaan zitten voelen een stap te ver voor je is.

Wat hetzelfde effect heeft en voor jou misschien makkelijker is om op te wekken, is een gevoel van dankbaarheid. Met een grote glimlach (wat al veel doet met de signalen naar je hersenen!)  één minuut dankbaar zitten wezen wekt namelijk vanzelf een geluksgevoel op.

Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Wakker worden en vogelgeluidjes horen, de frisse lucht als je naar je werk fietst, het feit dát je een inkomen hebt, kunt lopen, kunt ademhalen… Voel de dankbaarheid tot in elke vezel van je lijf. En blijf glimlachen!

Ja maar…

Als je excuses voelt opkomen, stop daar dan gewoon mee.

“Ja maar, ik heb een rotdag.” – Stop deze gedachte. Grijns één minuut lang en vóel die grijns.
“Makkelijk praten, ik voel me ziek, zwak, misselijk…” – Stop daarmee en glimlach. Zo breed mogelijk.
“Doe normaal, ik ben te druk in mijn hoofd, lukt me nooit”. – Grijns je gedachten weg. NU FF NIET!
“Djiezzz, wat stom.” – Stop met smoesjes. Dan IS het stom. Én…?

“Ik ben te druk in mijn hoofd!”

  • Zit je hoofd regelmatig te vol?
  • Heb je last van stress of piekeren?
  • Voel je je een beetje depri?
  • Draaien gedachten cirkeltjes in je hoofd?
  • Wil je écht leven in plaats van alleen in je bovenkamer?
  • Word je moe van je eigen gedachten?
  • Of heb je hier geen last van maar wil je meer creativiteit, meer focus en meer geluk?

Eerdergenoemde geluksoefening is een goede start. Prima om de dag mee te beginnen, als gezond tussendoortje 🙂 of voor het slapen gaan. Of alle drie.

Als je de smaak hiervan te pakken hebt, raad ik je van harte de online cursus aan ‘Van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig’. Je leert diverse technieken om je gedachten te beschouwen als je beste vriend in plaats van je grootste vijand.

Zo leer je op een praktische en haalbare manier om de chaos in je hoofd te beheersen.

druk in mijn hoofd

 

13 comments

  1. Een beetje ‘mindfullness’ op z’n tijd kan geen kwaad. Sinds ik zwanger ben heb ik constant een stemmetje dat in mijn achterhoofd loopt te piekeren en ik moet dat leren loslaten.. Ga eens je tip toepassen en kijken of ’t helpt!

  2. Mooi artikel. En vol met waarheden. Ik heb het ook ervaren bij mijn sessies bij de haptonoom. Sowieso sta ik veel meer spiritueel in het leven. Dankbaar ook. Dit is een mooie oefening. Het is iets wat ik normaal gesproken ook al toepas. Als je jezelf even niet zo fijn voelt dan zorgt een glimlach, ook al lijkt die in eerste instantie nep, voor een fijn en vrolijker gevoel.

    1. Inderdaad, glimlachen doet al een hoop. Doe je goed! In Nederland zijn we erg bang voor ‘nep’. Terwijl we onszelf op heel veel andere manieren constant voor de gek houden. Wat is dan uiteindelijk nep…?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *