Kopiëren of creëren?

“Hee, dat is míjn tekst!”

Riep ik verrast, toen iemand tijdens een nascholing mij trots zijn site liet zien.
Als je een poos aan een tekst voor je site en flyers hebt gewerkt dan herken je je eigen woorden. In dit geval ging het om een tekst uit 2012. Een tekst die ik door een lieve vriendin had laten redigeren.

Zij is tekstschrijver. Een verdomd goeie.

Inhoudsopgave

Op zoek…

De persoon in kwestie reageerde net zo verbaasd. Aan alles merkte ik dat hij nog niet zo lang als ondernemer bezig was en dat hij zelf teksten op zijn site had gezet. Been there, done it, tenslotte.

Als je als ondernemer begint met zichtbaarheid, word je vooral geconfronteerd met jezelf. Welke boodschap heb je eigenlijk te brengen, aan wie, en waarom zou iemand interesse hebben in jouw diensten?

Dus ga je op zoek naar de juiste woorden. En soms, als je ze zelf niet kunt vinden, zoek je inspiratie op Internet. In dit geval bij collega’s.

Logisch.

Ik legde uit dat het niet handig is om een tekst van iemand anders letterlijk over te nemen. Al zéker niet zo’n lange lap. Google gaat je daar voor afstraffen. En als ondernemer wil je zo hoog mogelijk ranken, toch?

Dus niet slim.

Bovendien ook niet leuk voor degene die misschien bloed, zweet en tranen heeft gedropen over een stuk tekst. Ik herkende niet voor niets mijn woorden, ik ben destijds lang met de tekst voor de flyer bezig geweest.

Ik realiseerde me dat ik me er niet echt druk om kon maken. Iemand had mijn tekst gebruikt. Én….?

Wat is origineel?

Gedurende de dagen na deze gebeurtenis hield me steeds de vraag bezig wat nou feitelijk origineel is en wat kopie gedrag. En waarom we allemaal zo graag uniek en origineel willen zijn.

Deels is het logisch. Één op één iets kopiëren en dan zelf met de eer gaan strijken is een vorm van diefstal. Iemand heeft iets gemaakt en jij gebruikt het zonder toestemming. Soort van joyriding.

Het merendeel van wat wij denken en doen is echter al eerder gedacht en gedaan. Niet echt uniek dus.

Sterker nog, als je kijkt naar waar je nu in je leven staat; hoe je leeft, hoe je denkt, hoe je reageert op gebeurtenissen, het meeste is ontstaan uit… kopieergedrag.

Na-apen is gezond

Maak maar eens oogcontact met een baby en trek een paar gekke bekken. Een jonge zuigeling is al in staat om je mimiek te kopiëren. Dit is puur en onbewust spiegelen. Je bent als volwassene een model voor je kind, want je kind doet na wat het jou ziet (of hoort!) doen. Dit is van enorm belang voor de ontwikkeling in de persoonlijkheid én de sociale vaardigheden van je kind.

Dit kopieergedrag gaat verder op het kinderdagverblijf en later op school. Op de middelbare school lijkt het van cruciaal belang. Door een bepaalde groep te kopiëren in gedrag, kleding, lichaamshouding en taal hoor je ergens bij. En dat ergens bij horen is voor de mens als groepsdier van levensbelang. Ook al beweer je dat je een Einzelgänger bent, we kunnen simpelweg niet zonder elkaar.

Een groot deel van je leerproces bestaat dus uit nadoen. Opvoeden is feitelijk niet meer dan gewenst gedrag voordoen. Je gedrag heeft meer effect dan de woorden die je gebruikt.

Spiegelen

Het meeste imitatiegedrag gebeurt onbewust.

  • Neem het bekende voorbeeld van een ruimte waar één persoon begint te gapen. Je raadt het al…
  • Ooit gezien dat iemand nét zo gaat zitten als jij?
  • Of, zoals ik een keer ervoer tijdens skischans springen kijken op t.v.: bij het zien van de sprong je eigen spieren gaan aanspannen. Alsof je zélf de skischans afzoeft.

Spiegelneuronen zijn hersencellen die automatisch na-apen mogelijk maken.
Dit automatisch na-apen heet spiegelen.

Spiegelen heeft vooral een sociale functie. Door elkaar na te doen kunnen we ons beter inleven in de ander. Door je intonatie, spreeksnelheid of –sterkte aan te passen aan dat van de ander, versterk je de sociale band. Spiegelneuronen maken ons empathischer, zorgen dat we dezelfde ‘taal’ spreken als de ander. En dat heeft een verbindende functie.

Kopiëren om te leren

Wanneer je kopieert, gaat dat verder dan onbewust imiteren. Meestal kopieer je iets om er beter van te worden. Om van te leren, bij voorbeeld.

Wanneer een onzekere puber het kleedgedrag van een populaire leerling kopieert, is dat in de hoop om meer eigenwaarde te verkrijgen, en vooral: acceptatie.

Als je als ondernemer meer succes wilt kun je een workshop of training gaan volgen en daar de benodigde stappen leren (kopiëren!) om succesvoller te worden.

Feitelijk doen we ons leven lang niet anders dan kopiëren. Niets om zo’n ophef over te maken.

Iets willens en wetens na-apen is van een heel andere orde. We hebben (bijna) allemaal een eigen gewetenstemmetje om al dan niet naar te luisteren en naar te handelen. Dit stemmetje vertelt ons of iets zuivere koek is of niet zo kies.

Wat is creëren?

Creëren is volgens Woordenboeken.nu: in het leven roepen, iets nieuws maken, scheppen.

Boeiend, de uitleg ‘in het leven roepen’. Waar was het vóórdat het in je leven kwam?
Waar komt de inspiratie vandaan om iets nieuws te maken, te scheppen?

Ik denk zelf dat de kracht, de mogelijkheid om iets te creëren van binnen ons zelf komt.
Buiten ons zelf zitten weliswaar de spiegels, de lessen en de confrontaties. Maar je passie komt van binnenuit. Dus vanuit je gevoel, vanuit je verlangen. Wanneer je je verlangen gaat volgen kan er feitelijk niets misgaan.

Alles wat in je hoofd zit is al eens door je gedacht, geleerd of ervaren. Alles wat daar zit opgeslagen is dus verleden tijd. Heel handig om deze kennis te bezitten, praktisch gezien.

Maar iets creëren betekent dat je iets doet wat nieuw (voor jou) is. En creëren doe je vanuit je hart. Vanuit je gevoel. Dat is ook de ervaring van vele grote denkers.
Je hart heeft de toekomst. Als je iets wilt veranderen of creëren, luister dan naar wat je hart je influistert.

kopiëren of creëren

Als je je teveel door je hoofd laat leiden, laat je je toekomst beïnvloeden door je verleden. Dat kun je natuurlijk bewust inzetten, maar meestal worden we geleid door oude, vaste en ongewenste patronen.  Waardoor ervaringen zich steeds herhalen.

Om wérkelijk iets nieuws, iets anders te creëren in je leven laat je je hoofd los en laat je je leiden door je fantasie, je verlangen. Door je oude kaders (en beperkingen) los te laten bied je ruimte aan creativiteit.

Kopiëren of Inspireren?

Ik lees vooral boeken die mij inspireren en blij maken.

Als ik iets lees dat ‘resoneert’, past het bij me, heb ik ervaren. Hoe heerlijk is het om na een paar bladzijden inspirerend leesvoer in slaap te vallen. Ik put hier veel uit. Soms merk ik aan het einde van de dag dat ik gespeeld, geëxperimenteerd heb met een passage uit een boek. Vaak zie ik pas achteraf (dat kan soms maanden tot jaren duren) dat ik het gelezene in mijn leven ben gaan integreren.

Ben ik dan een ordinaire ‘copy cat’ of heb ik me laten inspireren?

Het woord inspiratie is herleid uit de Latijnse woorden IN en SPIRITUS.
Letterlijk vertaald: inblazing in de geest. Ofwel inademing, inval, bezieling,

Dat heeft toch een heel andere lading dan het woord kopiëren. Inspiratie heeft veel meer een scheppende kracht. Inspiratie is een zee van mogelijkheden. Je laat je ergens door raken en van daaruit creëer je iets nieuws. Vanuit het hart.

Je kunt je laten raken door mensen, door de natuur, een boek, of een bijzondere ervaring die je inspireert. Inspiratie brengt passie mee en een richting aan je leven.

Creatie = van hoofd naar hart

Het is het hoofd dat meestal veranderingen in ons leven tegenhoudt. Ons hoofd zit vol beperkende ‘mitsen en maren’.

Creativiteit heeft ruimte nodig. Speelruimte.

Passie komt niet vanuit het hoofd maar vanuit het hart. En laat de ‘waarom vraag’ maar los. Waaróm je iets zou willen, waaróm je nou net die ene passie voelt… het maakt niet uit. Waarom is een hoofd-ding. Doe meer dingen die fijn voelen, die je leuk vindt, waar je zin in hebt en die energie geven. Dát is passie, dát is bezieling!

Om van hoofd naar hart te komen is het belangrijk dat je je angsten, beperkingen en patronen leert herkennen. Pas dán kun je besluiten of je ze nog nodig hebt of dat je je middelvinger tegen ze opsteekt met een hartgrondig “Fuck it!

Moet je eens zien wat een manifestatiekracht er dan los komt.
De ultieme energieboost komt uiteindelijk vanuit jouw zélf.

34 reacties

  1. Interessant en leerzaam stuk.
    Bij het bedrijf waar ik voor werk hebben wij een hele mooie orginele site.
    Andere bedrijven in de branche kijken hier prima van af.
    Wel jammer dat ze dit niet na streven maar er meer mee willen verdienen.

    1. Afkijken in de betekenis van je laten inspireren is één ding, maar letterlijk stukken tekst overnemen is gewoon kopieergedrag en niet zo netjes. In ieder geval bewijst het inderdaad dat jouw bedrijf een uitstekende site heeft!

  2. Ja, dat kan ik volkomen beamen, van creativiteit fleur je helemaal op. 🙂 Iets namaken is wel leuk, als je het zien ontstaan zeg maar, maar geeft niet de kick van echt iets bezelf bedenken.

    1. Precies. Iets kopiëren kan wel leerzaam zijn. Heb als kind eindeloos uit de Donald Duck na zitten tekenen. Maar je bent pas origineel als er daarna, geïnspireerd door wat je eerder hebt geleerd weliswaar, iets uit jezelf ontspruit. Dat geeft bakken met energie!

  3. Ik ben toch ook vaak erg lang bezig aan mijn teksten, het zou me bijzonder veel pijn doen indien iemand met mijn materiaal gaat gaan lopen zonder me credit te geven. Als deze persoon me echter wel vermeld, dan blaak ik van trots! Interessant is ook hoe dit perspectief veranderd is door de jaren heen. Tijdens de middeleeuwen vond men het bijvoorbeeld een grote eer om gekopieerd te worden, want op deze manier raakte de tekst goed verspreid (er was immers nog geen drukpers). Veel onderzoekers hebben daarom vandaag ook de grootste moeite met het achterhalen van de originele auteurs van bijvoorbeeld middelnederlandse teksten, maar misschien moeten we gewoon blij zijn dat er nog teksten uit die tijd zijn overgeleverd? Stof om over na te denken 😉

    1. Helemaal waar, Davina. Dat is precies de reden dat ik me er niet echt heel druk om kon maken dat mijn tekst gekopieerd was. Er waren nog zoveel andere sites en teksten, en toch koos deze persoon voor mijn woorden 😉
      We laten ons allemáál uiteindelijk inspireren door andere mensen, al dan niet bewust. Dat peinzen hierover – wat is nou écht origineel? – leidde tot het schrijven van deze blog.

  4. Klakkeloos kopiëren komt veel voor. Ik heb ooit een directeur gekend die met de slogan “het beste uit kinderen halen” kwam. En dan met een gezicht van die is helemaal van mijzelf. Tot dat ik zag dat dat deze quote al veel eerder werd gebruikt dus niet nieuw was.
    Mijn eigen creativiteit komt naar buiten tijdens dagelijkse klusjes, tijdens het autorijden en hardlopen.

  5. Wat een interessant (en lang) stuk. Ik heb het geboeid gelezen. Toen ik zelf met mijn website mbt uitvaartfotografie bezig was heb ik ook rond geneusd op de site van diverse collega’s. Ik kwam er al snel achter dat op veel websites dezelfde teksten stonden. Dat wilde ik dus niet. Niet eenvoudig overnemen! Ik ben er voor gaan zitten en mijzelf de vraag gesteld: Wat ik wil bereiken? Wat wil ik de mensen laten zien? Vanuit dat punt ben ik gaan schrijven. Vanuit mijn gevoel. Dit geeft zoveel meer voldoening.

    1. Ja, zo werkt dat en zo ben ik ook begonnen: hoe doen anderen het? Maar ik wilde ook geen eenheidsworst. Na een poos ontdek je hoe je het zélf wilt.
      Wat een bijzonder beroep heb je trouwens, uitvaartfotografie! Leuke blog van je, over café ’t Hemeltje.

  6. Gek is dat he? Ik heb het helaas meerdere keren gehad, zowel met teksten als met foto’s (styling deed ik, niet fotografie). Ooit bijvoorbeeld herkende ik een foto waarvan ik de styling had gedaan. Die foto werd samen met een post bij mij aangeleverd als bijdrage voor een website. Ik vroeg de blogger of ze de foto mocht gebruiken waarop ze volmondig ja riep. Pas toen ik doorvroeg en uiteindelijk zei dat ik direct bij die foto betrokken was geweest gaf ze toe dat ze het van Pinterest had geplukt. Zo raar dit soort dingen. Mooie post heb je geschreven overigens, stof tot nadenken.

  7. Duidelijke en mooie blog. Het verschil tussen kopiëren en creëren is soms heel dun, want je nieuwe creatie is vaak weer geïnspireerd op iets bestaands en in hoeverre is iets nieuw inderdaad. Maar hele teksten letterlijk overnemen dat is wel een ander verhaal.

    1. Precies! Uiteindelijk is er niets nieuws onder de zon en ik geloof ook absoluut dat meerdere mensen tegelijkertijd hetzelfde idee kunnen hebben.
      Dan ‘hangt’ het in de lucht. Of in Het Veld, zo je wilt.

      En ik hoop dat ik me nog heel lang en heel vaak zal laten inspireren, door mensen, de natuur, whatever.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.