Mentaal moe

Stress en zorgen zijn geluksverjagers no. 1 die je mentaal volledig uit kunnen putten.

Hoe vaak hoor je het niet? Misschien ben je zélf wel de persoon die je vermoeidheid weg wimpelt met: “Och, iedereen is toch weleens moe?” Om daarna op dezelfde toer weer verder te gaan – te laat naar bed, snel iets kant-en-klaars eten, doorgaan met werken, ook in de weekends want ja: druk, druk, druk…

Wie hou je voor de gek?

Wanneer je veel piekert en onder druk staat, gaat je lichaam verkrampen. Tot in je organen, je bloedvaten, zelfs tot in elke cel toe. Vaak zonder dat je het zelf doorhebt. Letterlijk ontstaat er verzuring in je lichaam. Omdat lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden zal dit alles ook fysieke klachten veroorzaken.

Je zult steeds meer moeite krijgen met concentreren en voelt je steeds vaker mentaal en emotioneel moe en neerslachtig. Misschien barst je zomaar in huilen uit of word je juist totaal onverschillig. Je hebt jezelf steeds minder ‘onder controle’ en snauwt vaker dan je lief is. Waar je dan even later weer spijt van krijgt – en zo zit je steeds meer in die neerwaartse spiraal.

Mentaal moe = stress = weg geluk!

Een oververmoeid hoofd, je zorgen maken en tegelijkertijd gelukkig zijn? Dat gaat je niet lukken. Zolang je in een negatieve emotie zit is dát wat je zult ervaren. Je trekt nog meer aan van dat waar je je aandacht op richt. Dat is een universele wet, net als die van de zwaartekracht.

Geloof niet dat alles oplost door alleen maar ‘positief denken’. Het gaat vooral om je gevoel. Zorg ervoor dat je positieve gedachten je ook echt raken. Dat je vóelt hoe het zou zijn als je wensen uitkomen.

Emoties mag je vrijelijk laten stromen, dus onderdruk ze zeker niet. Emoties horen bij het mens-zijn.
We hebben allemaal dezelfde basisemoties: vreugde, verdriet, angst, woede, verbazing, afschuw.

Vóel je gevoel

Als je je emoties durft toe te laten en ze echt fysiek durft te voelen, lossen deze op wonderlijke wijze vaak na een paar minuten als sneeuw voor de zon op. Het enige wat je bereikt met het ontkennen (en dus onderdrukken) van emoties is dat ze zich ‘vastzetten’ in je lichaam. En op onverwachte momenten plotseling los kunnen barsten.

Let dus op je gedachten. Wat denk je en welk gevoel bezorgt je dat?

  • Wat denk je als je gehaast bent en te laat dreigt te zijn?
  • Wat denk je als je in een lange rij voor de kassa staat?
  • Wat denk je als het regent?
  • Wat denk je als je het over vroeger hebt, of over ‘later’?

En wat doen die gedachten met je gevoelens?

Je zult merken dat je gedachten en gevoelens onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Realiseer je dat JIJ de denker van je gedachten bent en de voeler van je emoties. De verantwoordelijkheid hiervan buiten je leggen, bij de ander, zal je geen stap verder brengen in het leven.

Het is je eigen verhaal dat je jezelf keer op keer vertelt, waardoor je blijft hangen in emoties. Zo kunnen negatieve emoties uren, dagen, weken en zelfs maanden of jaren voortduren.

Besef dat uiteindelijk alles eindig is. Ergens ‘een nachtje over slapen’ of je hart bij iemand luchten doen wonderen.

mentaal moe
Mindfulness
is een praktische methode om in slechts een paar minuten per dag je gedachten te leren beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand. Dit kan lekker no-nonsense en op een absoluut niet-zweverige manier.

Vertrouwen…

Als je leert zien dat elke moeilijke situatie ook een belangrijke les met zich meeneemt, zonder dat je die misschien op dat moment ziet, krijg je steeds meer vertrouwen. Vertrouwen dat ook deze fase over zal gaan. En dat er iets moois in het verschiet ligt.

Met dit inzicht kun je een positieve invloed uitoefenen op je eigen stressniveau.